marți, 14 februarie 2017

Spărgătorul de gheață „Perseus”

Am citit un articol interesant în ziarul Adevărul” despre cel mai mare spărgător de gheață al României, construit în perioada comunistă și lansat la apă în anul 1990, și care se numește Perseus. Întâmplarea face ca în urmă cu relativ puțin timp să-i fi făcut o poză acestui Perseus.

 
Sursa: Colecția personală VM.

M-am documentat puțin asupra acestei nave. Perseus se află cu ancora lăsată în Galați și nu mai este funcțional deocamdată, necesitând mai multe investiții pentru a fi putea fi reutilizat de Regia Autonomă Administrația Fluvială a Dunării de Jos. Pe site-ul instituției amintite, Perseus figurează cu numele complet drept „remorcher maritim multifuncțional cu clasa de gheață Perseus - 6600 CP”, fiind cel mai important vas gălățean. Un vas similar este Hercules, administrat de Agenția Română de Salvare a Vieții Omenești pe Mare. Hercules a fost construit la Șantierul Naval Brăila în 1988, și are o calitate similară cu Perseus: este cea mai importantă navă, dar de data aceasta a instituției constănțene. Și mai are una: momentan nu poate fi folosit, este în curs de modernizare.

Nu cred că trebuie subliniat rolul acestor nave pentru asigurarea navigației pe sectorul românesc al Dunării. Și totuși ne reamintim de necesitatea lor, doar când avem nevoie. De exemplu, acum când s-au format așa zisele poduri de gheață” pe Dunăre și sunt peste 40 de nave blocate (!), fenomen care se întâmplă în general o dată pe ... an (iarna, ca să fie și mai clar cât de „de neprevăzut” sunt aceste fenomene naturale), și și atunci doar cu morala: în viitorul apropiat trebuie să le reabilităm. Memoria este scurtă, interesul și mai mic. Ce-i drept sunt mai multe milioane de euro de investit pentru un Perseus „în puteri”, dar ne place doar să ne bucurăm de drepturile pe care le avem pe Dunăre, capitolul obligații îl lăsăm în seama altora (cine a decis să nu fie nicun spărgător de gheață funcțional? unul e în conservare, altul în modernizare, de ce nu s-a început modernizarea cu cel conservat? dacă sunt motive financiare, atunci îmi vine în minte motto-ul Poliției Române: viața are prioritate”, deși probabil că ar trebui adăugat în acest caz un foarte mic asterisc și un și mai mic text însoțitor: „în unele situații”). 


Industria de profil nu duduie”, însă în orice caz produce, dar pentru altcineva: Șantierul Naval din Galați a încheiat un contract pentru a construi un spărgător de gheață pentru Australia. Și cu aceasta cred că s-a alcătuit un tablou contemporan asupra navigației și responsabilității noastre pe Dunăre.