vineri, 30 noiembrie 2012

Centrala Producţiei şi Industrializării Tutunului - ţigarete (1971-1973)

Produsul, anul lansării, preţul/1000 bucăţi, descriere
Ţigareta Zefir, 1971, 375 lei, ţigaretă superioară mentolată, cu filtru din acetat de celuloză
Ţigareta Bucureşti, 1973, 500 lei, ţigaretă superioară cu filtru din acetat de celuloză
Ţigareta T.T., 1972, 350 lei, ţigaretă superioară cu filtru din acetat de celuloză
Ţigareta Bucegi, 1972, 140 lei, ţigaretă cu filtru de mare consum
Ţigareta Haiduc, 1971, 75 lei, ţigaretă de larg consum fără filtru
Ţigareta Drobeta, ţigaretă superioară cu filtru din acetat de celuloză
 
Sursa :
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.499188406766742.118046.119322554753331&type=1 (http://ro-ro.facebook.com/reclamevechi.romanesti).

miercuri, 28 noiembrie 2012

Muzeul Aviaţiei : Avionul MiG, cel mai prezent exponat

Avionul MiG de producţie rusească este cel mai prezent exponat de la Muzeul Aviaţiei din Bucureşti. Printre MiG-urile expuse (mai degrabă depozitate), se află MiG (Mikoyan-Gurevich) 21, cu variantele sale, inclusiv Lancer, varianta modernizată de România. Avioanele ruseşti, nu trebuie să surprindă, au fost cele mai prezente avioane ale ţării noastre în perioada comunistă (doar eram şi în Organizaţia Tratatului de la Varşovia, din anul 1955 alături de alte ,,ţări prietene", în sensul comunist).
MiG 15
MiG 29 Sniper, MiG 29 varianta modernizată de România în anul 2000
MiG 29 Sniper
MiG 29 Sniper
MiG 21
MiG 21
MiG 21
Sursa : Colecţia personală VM.

marți, 27 noiembrie 2012

Muzeul Aviaţiei : imagini

Echipament de luptă AA
Echipamente de radiolocaţie
Autocamion DAC folosit pentru a transporta mijloace de detecţie a avioanelor

Tunuri AA
Cabina IAR 316B, elicopter produs în R.S.R. între 1971-1987 sub licenţă preluată de la francezi

Aerospatiale Alouette III 316B a devenit sub licenţă şi prin construcţie la Întreprinderea constructoare de avioane Braşov, IAR 316B, folosit ca elicopter militar şi civil (utilitar)

Henry Coandă şi avionul cu motor cu reacţie din 1910
Macheta avion german Messerschmitt; avionul a intrat în echiparea aviaţiei române în cel de-al doilea război mondial

Pictură de Ion Ţarălungă
Pictură de Ion Ţarălungă
YR 909
Imagine de ansamblu
Sursa : Colecţia personală VM. 

luni, 26 noiembrie 2012

Muzeul Aviaţiei - prezentare

Muzeul Aviaţiei cuprinde o parte acoperită cu mai multe săli dedicate istoriei aviaţiei româneşti în principal. Sunt expuse avioane şi nu numai sub forma machetelor, fotografiilor, a avioanelor propriu-zise restaurate, sunt prezentate succint personalităţi importante din istoria aviaţiei (Coandă, Vlaicu, Vuia, comandanţi de aviaţie), sunt expuse fotografii şi obiecte personale, elemente de tehnică legate de radiolocaţie şi multe altele. Secţiunea celui de-al doilea război mondial prezintă şi picturi ale lui Ion Ţarălungă, iar istoria aviaţiei din timpul comunismului are o sală dedicată de mărimi mai mari, unde se pot vedea echipamente ale paraşutiştilor, un avion MiG 21, un avion de cercetare fără pilot, elemente dintr-un simulator de avion folosit pentru antrenament, insigne, scheme de organizare ale aviaţiei române în acea perioadă şi multe altele. Exponatele sunt valoroase, într-o stare bună, bine puse în valoare, uşor vizibile vizitatorului, în marea majoritate fiind bine iluminate (practic muzeul în partea sa acoperită se află într-un hangar) cu descriere bună chiar şi pentru nespecialişti (a se vedea secţiunea unui motor de aviaţie). Chiar dacă lipseşte interactivitatea în cadrul acestui muzeu, şi la fel lipsesc şi etichetele (măcar) în limba engleză sau pliantele cu o descriere generală a muzeului, totuşi se observă atenţia şi bunăvoinţa celor care se ocupă de muzeu.   
În partea sa din aer liber, Muzeul Aviaţiei cuprinde mai multe modele de avioane militare, de turism, agrement, utilitare, de acrobaţii aeriene (nu sunt chiar atât de multe, mai multe sunt cele militare!), dar şi elicoptere, maşini de radiolocaţie, tunuri antiaeriene. În această parte a muzeului se simte cel mai tare lipsa fondurilor, lăsând la o parte influenţa nefastă a mediului înconjurător asupra unor obiecte ce se vor a fi piese de muzeu.

duminică, 25 noiembrie 2012

Muzeul Aviaţiei : IAR 828

IAR 828
 
Sursa : Colecţia personală VM.

IAR 828 a fost un avion utilitar cu destinaţie agricolă (împrăştiere de substanţe chimice contra dăunătorilor), fabricat în 1981 ca variantă îmbunătăţită a IAR 827 (1976). 
IAR 828, avion fabricat la Braşov, era dotat cu un turbopropulsor.

sâmbătă, 24 noiembrie 2012

Muzeul Aviaţiei : IAR 93

IAR 93 primul avion de luptă postbelic de producţie românească, în cooperare cu partea iugoslavă
Avionul de luptă IAR 93
IAR 93 ar merita un loc de expunere mai bun

 IAR 93 într-o stare de degradare uşor vizibilă : vezi partea din dreapta din această fotografie
Detaliu avion IAR 93
Detaliu avion IAR 93
Sursa : Colecţia personală VM. 

vineri, 23 noiembrie 2012

Muzeul Aviaţiei

Muzeul Aviaţiei din Bucureşti a fost înfiinţat în anul 1990. De atunci a trecut prin mai multe reorganizări care mai mult au dezorganizat (sărăcit, devalizat) muzeul. Astăzi muzeul, parţial în aer liber, încearcă să supravieţuiască. Sunt elemente care ne pot face să fim optimişti asupra viitorului muzeului, dar din păcate mult mai multe înclină în cealaltă parte balanţa. Multe exponate se degradează văzând cu ochii, iar grija personalului faţă de patrimoniul muzeului nu este îndeajuns : este nevoie de mai mulţi bani pentru amenajarea muzeului, este nevoie de preocupare şi bunăvoinţă la nivel central (,,de sus"), la fel cum este nevoie şi de mai multă promovare a acestui muzeu şi a patrimoniului său. Am să revin cu imagini care vor arăta de ce muzeul e demn de o soartă mai bună (produse ale industriei aeronautice româneşti, pionieratul românesc în domeniul aviaţiei). Până atunci recomand accesarea link-urilor de mai jos care arată situaţia muzeului din anii trecuţi şi alte câteva evenimente prin care a trecut sau prin care a fost vizat (reorganizări, petiţie online pentru salvarea muzeului, a fost inclus şi în programul ,,Noaptea muzeelor", tur virtual) şi bineînţeles câteva colecţii de fotografii.


joi, 22 noiembrie 2012

Rezultatele întrecerii socialiste pe primele patru luni ale anului 1981

Cu titlu de exemplu am să prezint un clasament al întrecerii socialiste pentru câteva ramuri industriale, aşa cum apărea el în ,,Scînteia Tineretului” :

Extracţia şi prepararea minereurilor
1. Exploatarea minieră Ilba, judeţul Maramureş
2. Întreprinderea minieră Barza, judeţul Hunedoara
3. Întreprinderea de metale rare Bucureşti
Industria metalurgiei neferoase
1. Întreprinderea ,,Laromet” Bucureşti
2. Întreprinderea de alumină Oradea, judeţul Bihor
Industria electrotehnică şi tehnică de calcul, echipamente de automatizări şi telecomunicaţii
1. Întreprinderea ,,Romlux” Târgovişte, judeţul Dâmboviţa
2. Întreprinderea de calculatoare electronice din Bucureşti
3. Întreprinderea Electroargeş Curtea de Argeş, judeţul Argeş
Rafinării şi petrochimie
1. Rafinăria Ploieşti, judeţul Prahova
2. Rafinăria Braşov, judeţul Braşov
3. Rafinăria Dărmăneşti, judeţul Bacău
Transportul şi distribuţia energiei electrice
1. Întreprinderea de reţele electrice Suceava, judeţul Suceava
2. Întreprinderea de reţele electrice Cluj, judeţul Cluj
3. Întreprinderea de reţele electrice Piteşti, judeţul Argeş

Sursa : ,,Scînteia Tineretului”, anul XXXVII, seria II, nr, 9948, 21 mai 1981, p. 1, 5.

miercuri, 21 noiembrie 2012

Ada Kaleh, o insulă dispărută

,,Ada Kaleh, Insula din suflet" este titlulul mini-expoziţiei organizată la târgul de carte Gaudeamus de către Muzeul Ţăranului Român. Mini-expoziţia a transformat standul MŢR pe bună dreptate, într-un ,,spaţiu de rememorare a unei experienţe de viaţă unice, un prilej de reafirmare a identităţii specifice a foştilor insulari" (http://www.gaudeamus.ro/ro/international/tematica/expozitii.html). Ada Kaleh a fost o insula care alături de alte localităţi româneşti şi iugoslave, a fost părăsită şi distrusă pentru amenajarea Sistemul Hidroenergetic Porţile de Fier, pe ambele maluri ale Dunării, românesc şi iugoslav (în anii 1970). Mai multe detalii despre acest subiect se pot citi aici :
http://industrializarearomaniei.blogspot.ro/2012/10/barajul-hidrocentralei-de-la-portile-de.html
http://industrializarearomaniei.blogspot.ro/2011/10/muzeul-hidrocentralei-portile-de-fier.html.

Fotografii de la Gaudeamus cu standul MŢR
,,Ada Kaleh, Insula din suflet"
Harta insulei dispărute

sâmbătă, 17 noiembrie 2012

Produse realizate la Întreprinderea metalurgică Iaşi

Cele mai importante produse realizate la Întreprinderea metalurgică Iaşi erau ţevile pentru instalaţii de apă, gaz, abur, ţevile pentru construcţii de precizie obişnuită, laminate la rece şi la cald, ţevile pentru construcţii de precizie înaltă, ţevile profilate pătrate, pătrate cu jgheab, dreptunghiulare, dreptunghiulare cu jgheab şi ovale. Se mai fabricau şi tuburi de protecţie pentru conductori electrici tip P.E-L, profile deschise formate la rece din bandă de oţel cu utilizări diverse (pentru tâmplărie metalică, profile cornier U , T, Z, V).

vineri, 16 noiembrie 2012

Întreprinderea de sticlărie şi faianţă Sighişoara

La Întreprinderea de sticlărie şi faianţă Sighişoara din judeţul Mureş se fabricau farfurii, ceşti, căni, servicii de masă, de bucătărie, de vin, de tort, de ţuică, servicii de ceai şi cafea aurite, vaze de flori, decorative, folclorice, amfore, cupe, scrumiere, bibelouri şi statuete. O parte dintre aceste produse de sticlărie şi faianţă poate că se mai găsesc şi astăzi în casele noastre şi măcar pentru atât ar fi bine să ştim că întreprinderea de la Sighişoara a fost reprezentativă pentru domeniul ei. Înfiinţată în 1961, la Întreprinderea de sticlărie şi faianţă Sighişoara se produceau şi o mulţime de ambalaje. De exemplu în 1978 s-au realizat aproape 99 de milioane de butelii (de bere, vin, ulei, lapte etc.) şi peste 35 milioane de borcane. Cu atâtea milioane de produse realizate an de an, poate că într-un fel sau altul noi sau părinţii noştri au luat contact cu produsele Întreprinderii de sticlărie şi faianţă Sighişoara. Şi ca ea multe altele şi tot atâtea motive să cunoaştem mult mai bine procesul de industrializare din ţara noastră.

Surse : ,,Almanah Cinema”, 1975; Pavel Chiorean, Eugen Trâmbiţaş, Kovacs Gyorgy, Iulius Moldovan (coord.), Judeţele patriei. Mureş. Monografie, Bucureşti, 1980, p. 138, 139. 

joi, 15 noiembrie 2012

Întreprinderea de prelucrare mase plastice Buzău

Produse realizate de Întreprinderea de prelucrare mase plastice Buzău : canistre de diferite capacităţi, butoaie stivuibile şi paletizabile, recipiente cilindrice şi ovale, siloz cu con, cisternă de 5000 de litri, căzi de baie, bărci ,,Delta” pentru trei persoane, ambalaje de prezentare din folii de polietilenă de înaltă densitate.
Bărci realizate în anii 1970 la Întreprinderea de prelucrare mase plastice Buzău
Sursa : ,,Almanah Cinema”, 1975.

miercuri, 14 noiembrie 2012

Împărţirea pe raioane a Bucureştiului (în timpul R.P.R.)

Bucureşti - harta din timpul R.P.R.

Bucureştiul, pe când era capitală a R.P.R., era împărţit în 8 raioane : Griviţa Roşie, Stalin, 1 Mai, 23 August, Tudor Vladimirescu, Nicolae Bălcescu, Lenin şi Gheorghiu-Dej. Împărţirea capitalei în raioane se încadra în procesul de împărţire administrativ-teritorială a întregii ţări (raionare), care a debutat în 1950, spre finalul celui de-al doilea plan (anual) economic derulat de România sub regimul comunist.

Sursa : ,,Scînteia", nr. 1382, p. 2.

marți, 13 noiembrie 2012

Graphic Front

Graphic Front este un proiect cultural început în anul 2009, la iniţiativa lui Ciprian Isac, care îşi propune descoperirea graficii româneşti utilitare din perioada 1940-1989. În acest demers au fost angrenaţi mai mulţi specialişti, documentarişti şi mulţi alţi colaboratori. Rezultatele acestui proiect îndrăzneţ şi necesar (dovadă stau numeroasele persoane şi instituţii interesate de acest proiect - în primul rând Administraţia Fondului Cultural Naţional, din anul 2012) au luat până acum calea a două forme majore de diseminare : editarea de cărţi şi crearea unei arhive electronice. În dreptul celei dintâi enumerăm cărţile : Grafica fără computere. 40 de ani de mărunte împliniri (2010), Grafica fără computer. Litere, desen relief (2011), Iron Curtain Graphics (2012), iar pentru anul 2013 se prevede lansarea cărţii Sigle. Însemne, embleme, medalii. În ceea ce priveşte saitul www.graphicfront.ro (din 2010), el cuprinde o arhivă ce completează cu fotografii, nu puţine la număr, subiectele trasate deja în cărţi, dar conţine şi alte numeroase secţiuni de interes. Proiectul Graphic Front merită să fie apreciat şi susţinut pentru subiectul şi segmentul temporal generos pe care membrii săi, cu mult entuziasm şi pricepere, l-au stabilit şi urmat.